Porada dietetyka

Dieta w osteoporozie

Osteoporoza jest bardzo poważną chorobą kości, którą charakteryzuje postępujący zanik tkanki kostnej, co w dalszych stadiach doprowadzi do zwiększonej podatności na złamania  i łamliwości kości.
W wieku 40 czy 50 lat niewiele osób myśli o tym, że jego kości zaczynają już stopniowo tracić wapń kostny.
Mimo iż kości wydają się bardzo sztywną i stałą konstrukcją to komórki z nich zbudowane, ulegają ciągłej wymianie. Cykl wymiany komórek kostnych trwa ok. 6 miesięcy, jednak w wieku podeszłym proces niszczenia starych komórek może przeważać nad tworzeniem się nowych. Mówi się wtedy o zmniejszeniu gęstości kości. Problem nie dotyczy wyłącznie ludzi starszych – utrata masy kostnej zaczyna się już po 30 roku życia.
Osteoporoza występuje najczęściej u kobiet po menopauzie. Szczególnie narażone są kobiety, którym usunięto jajniki. W ich przypadku zmniejszenie tzw. masy gąbczastej (bardziej podatnej na zmniejszenie masy kostnej i złamania) w pierwszych 5 latach menopauzy może sięgać nawet 10%. Po 10 latach masa kości gąbczastej może zmniejszyć się nawet o 50%, podczas gdy u mężczyzn ubytek na poziomie 25% obserwowany jest dopiero u prawie stulatków.
Składnikami zapewniającymi dobrą kondycję kości jest wapń i witamina D. Zaleca się, aby kobiety w wieku po menopauzie przyjmowały minimum 1200 mg wapnia dziennie oraz witaminę D w dawce 400 IU na dobę.
Najwięcej wapnia zawierają: ser parmezan, mleko, makrela, jogurt naturalny, figi suszone, ser tofu. Najwięcej witaminy D mają: węgorz, szprotki, sardynki, śledzie, tuńczyk i mleko.
Uważajcie na pokarmy, które powodują utratę wapnia. Ograniczcie picie kawy, zrezygnujcie z alkoholu i sodu, ponieważ wypłukuje wapń z Waszego organizmu.
Oprócz zdrowego trybu życia i robienia regularnych badań, wypracujcie w sobie dobre nawyki dietetyczne.
Postawcie na dietę alkaliczną.
Dieta zbyt kwaśna osłabia masę kostną. Minerały niezbędne do neutralizacji nadmiaru kwasu ciało czerpie z kości, zębów i mięśni.
Odwrotnie, dieta bogata w owoce, warzywa i minerały alkaliczne, takie jak potas, odgrywa dużą rolę w profilaktyce osteoporozy. Kości są zdrowsze przy niskiej kwasowości w organizmie.
Oto grupy produktów, które osoby z osteoporozą powinny spożywać i unikać.
Owoce wskazane:
jeżyny, truskawki, maliny, arbuz, winogrona, morele, jabłka, awokado, banany.
Do umiarkowanego spożycia :
granat i borówki.
Warzywa:
szparagi, seler, zielone warzywa liściaste, cykoria, jarmuż, karczochy, ziemniaki, buraki, brokuł, kapusta, groch, marchew, ogórek, brukselka, kalafior.
Do umiarkowanego spożycia:
pomidory, zielony groszek, szpinak.
Mleko i zamienniki:
mleko i kefir.
Do umiarkowanego spożycia:
twaróg, serek śmietankowy.
Do wyeliminowania:
ser camembert, cheddar, jogurt.
Mięso i zamienniki:
małże, fasola biała, czerwona, groch, orzechy nerkowce, makadamia, migdały, ciecierzyca, ziarna dyni, słonecznika, sezamu i lnu.
Do umiarkowanego spożycia:
łosoś, królik, kurczak, wątróbki, jagnięcina, jajka, orzeszki ziemne.
Do wyeliminowania:
krewetki, homary, boczek, hamburgery, steki, kiełbaski.
Chleb i zamienniki:
owies, jęczmień, ryż, gryka.
Do umiarkowanego spożycia:
kukurydza, żyto, pszenica.
Do wyeliminowania:
Pieczywo z białej mąki.
Napoje:
woda mineralna, herbata z imbirem, zielona herbata, sok z grapefruita, ananasa, jabłek, winogron, pomarańczy.
Do umiarkowanego spożycia:
wino, ciemne piwo, napój ryżowy, kawa.
Do wyeliminowania:
kawa espresso, jasne piwo, napoje mleczne i gazowane.
Oleje i tłuszcze:
oliwa z oliwek, kokosu, wątroby dorsza, awokado, masło klarowane.
Do umiarkowanego spożycia:
olej sezamowy, słonecznikowy, sojowy, rzepakowy, majonez.
Do wyeliminowania:
tłuszcze smażone.
Inne:
cukier nierafinowany.
Do umiarkowanego spożycia:
ketchup.
Do wyeliminowania:
biały cukier.
Oprócz wapnia, wiele innych minerałów jest istotnych dla zdrowych kości: magnez, cynk, miedź, mangan, bor, fosfor i fluor. Niedobory fosforu i fluoru są rzadkie. 
Źródła składników odżywczych, które zachowują równowagę kwasowo -zasadową:
Bor: Awokado, śliwka, winogrona, jabłko, mleko, rośliny strączkowe,
Cynk: Krab, kurczak, jagnię, ostrygi, rośliny strączkowe, ziarna sezamu i dyni, małże,
Żelazo: rośliny strączkowe,
Mangan: Pełnoziarniste i zielone warzywa liściaste,
Magnes: migdały, orzechy nerkowca, halibut, tuńczyk, karczoch, ziemniaki, buraki, fasola biała i czerwona.
Osteoporoza należy do grupy chorób, w których dieta ma ogromne znaczenie, właściwie zbilansowana powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych i mineralnych.


Opinie użytkowników

Masz jakieś przemyślenia lub pytania do tej tej porady? Podziel się nimi w komentarzach!

--