Porada dietetyka

Dieta w chorobie niedokrwiennej serca

Wiek dojrzały wiąże się z wieloma chorobami i dolegliwościami utrudniającymi codzienne funkcjonowanie. W zależności od tego czy mamy lat 60,70 czy 80, stan zdrowia osoby starszej zmienia się diametralnie.
Wśród najczęstszych chorób wieku dojrzałego jest między innymi choroba niedokrwienna serca, która charakteryzuje się niedostatecznym zaopatrzeniem komórek mięśnia sercowego w tlen i substancje odżywcze.
Pierwszym objawem może być nagłe zatrzymanie krążenia i w przypadku braku skutecznej reanimacji nagła smierć sercowa. Najczęstszą przyczyną choroby niedokrwiennej serca jest miażdżyca tętnic wieńcowych.
Celem jej leczenia jest poprawa jakości życia poprzez zmniejszanie liczby ilości napadów niedokrwienia oraz poprawa rokowania.
Cel ten realizuje się poprzez stosowanie leków, ale również dostosowaną dietę.
Podstawowe zasady diety są proste i zbliżone do wskazań dla osób z innymi chorobami krążenia.
Aby układ trawienny uporał się z jedzeniem należy dostarczyć organizmowi 4 – 5 posiłków dziennie w małych ilościach.
Ograniczyć śmietanę, sery żółte, zółtko jaj, łopatkę, schab, karkówkę, niektóre gatunki drobiu jak kaczka i gęś . Są to tłuszcze zwierzęce, które są sprawcą wielu dolegliwości.

2 -3 razy w tygodniu spożywać ryby. Tłuste ryby morskie są źródłem kwasów omega – 3, które obniżają krzepliwość krwi, a także trójglicerydów redukując tym samym ryzyko miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca i zawału.
Im więcej w diecie spożywanych warzyw i owoców tym lepiej. Postawić głównie na te bogate w potas jak banany, pomidory, morele, marchew. Zielona warzywa ( sałata, natka pietruszki, brokuły oraz rośliny strączkowe ( fasola, groch ) zawierają duże ilości kwasu foliowego niezbędnego w prewencji zawału serca.
Zaleca się spożywanie chudych produktów mlecznych jak chude mleko, białe sery czy odtłuszczone jogurty.
Oduczmy się dosalania potraw na talerzu. Sól zastąpmy aromatycznymi ziołami, bazylią, oregano, tymiankiem i majerankiem.
Nie należy zapomnieć o błonniku, który znajdziemy w orzechach, pieczywie pełnoziarnistym, owocach.
Niezależnie od powyższych zasad są produkty, które należy ograniczyć, czyli tłuste gatunki mięs i wędlin, podroby i wędliny podrobowe, pasztety, jajka do dwóch sztuk tygodniowo i należy tu wziąć pod uwagę nawet te, które dodawane są do innych potraw.


Opinie użytkowników

Masz jakieś przemyślenia lub pytania do tej tej porady? Podziel się nimi w komentarzach!

--