Porada dietetyka

Dieta w chorobie cukrzycy

Cukrzyca to choroba, która charakteryzuje się podwyższonym cukrem we krwi. Wynika to z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej przez komórki beta trzustki.

Czym jest insulina?
To nic innego jak hormon o działaniu ogólnoustrojowym, pełniący znaczącą rolę w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy.
Leczenie insuliną można zastąpić odpowiednimi preparatami. Jednak w przypadku leczenia cukrzycy typu 1 insulina jest koniecznością, ale przy leczeniu cukrzycy typu 2 można zastosować leki doustne. I od tego należy zacząć. Przy cukrzycy typu 2 należy zastosować leki zmniejszające insulinoodporność oraz ułatwiające przemianę glukozy w energię, ale jeśli będziemy źle kontrolować poziom cukru we krwi niestety będziemy musieli przejść na insulinę.
U osób starszych cukrzyca może objawić się nietypowo np. zaburzeniami osobowości, pogorszeniem pamięci, złym samopoczuciem, nasileniem zaburzeń widzenia, częstszym oddawaniem moczu, nietrzymaniem moczu, zakażeniami grzybicznymi, zaburzeniami snu czy pogorszeniem aktywności ruchowej.
Ludzie starsi mają duży problem jeśli chodzi o przestrzeganie zaleceń dietetycznych, utrzymywanie aktywności fizycznej oraz regularne przyjmowanie leków.
Wyróżniamy dwa typy cukrzycy; 1 i 2, przy czym najczęstszą postacią cukrzycy jest ta typu 2.
Najważniejszą rzeczą o jakiej musimy pamiętać przy leczeniu cukrzycy typu 2 jest wprowadzenie odpowiedniego zdrowego żywienia i stylu życia.
Dieta dla cukrzyków powinna zawierać błonnik, produkty pełnoziarniste, białkowe niskotłuszczowe oraz oleje roślinne.
Składniki, które przyczyniają się do wzrostu stężenia cukru we krwi to zawarte w produktach zbożowych, warzywach i owocach oraz słodyczach węglowodany.
Nawet jeśli różne produkty spożywcze zawierają tę samą ilość cukrów, to nie wpływają one jednakowo na poziom glukozy we krwi.
Dlatego też produkty zawierające węglowodany podzielono na grupy według ich zdolności do podwyższenia poziomu glukozy we krwi. Mowa o tzw. indeksie glikemicznym (IG).
Czego musicie unikać, a o czym pamiętać stosując dietę?
Smażenia i tradycyjnego pieczenia. Postawcie na grillowanie, gotowanie w wodzie i na parze, duszenie z małą ilością tłuszczu.
Używajcie małych ilości oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego. Warzywa i owoce jedzcie surowe. Pamiętajcie również, że rozgotowane warzywa i produkty zbożowe podwyższają indeks glikemiczny. To nie jest dobre.
Posiłki spożywajcie 4 – 5 razy dziennie co ok. 3 godziny.
Koniecznie zrezygnujcie z alkoholu, słodyczy oraz potraw typu „fast food”. Sól możecie zastąpić ziołami. Zamiast zwykłego cukru stosujcie naturalne słodziki. Papierosom powiedzcie stanowcze nie!!
Bądźcie też aktywni, wystarczy 45 minut spaceru dziennie.


Opinie użytkowników

Masz jakieś przemyślenia lub pytania do tej tej porady? Podziel się nimi w komentarzach!

--